Friday, August 16, 2024

Helmut Wick – Kommodore JG 2?

Boxart: Martin Novotný

Fighter pilot Helmut Wick and his distinctively marked aircraft have become emblematic of the German side in the Battle of Britain, a conflict in which the island kingdom fortunately held its ground. What was Wick's path to becoming a fighter pilot and officer? It was more challenging than one might think. This article provides only a modest glimpse into the documents published by Herbert Ringlstetter and other archival materials available to me from the Bundesarchiv. I will also explore the question of whether Wick was mature enough for the position of Kommodore of JG 2. Additionally, though not covered in this article, the credibility of his air victories warrants further examination.

https://info.eduard.com/en/08-2024-1/the-youngest-kommodore

Stíhací letec Helmut Wick a jeho výrazně označené letouny patří mezi symboly německé strany bitvy o Británii, v níž ostrovní království naštěstí obstálo. Jaká vlastně byla Wickova cesta do kokpitu stíhacího letounu a hodnosti důstojníka? Těžší než by se dalo očekávat. Článek je jen velmi skromným vhledem do podkladů, které zveřejnil Herbert Ringlstetter a do dalších archiválií, které mám k dispozici z Bundesarchivu. Dovolím si nastolit otázku, zda byl Wick na pozici Kommodora JG 2 dostatečně zralý. Další otázkou, pro niž již v článku nebyl prostor, je věrohodnost jeho vzdušných vítězství.

https://info.eduard.com/cz/08-2024/nejmladsi-kommodore

 

 

THEY FOUGHT TO REBUILD

 



🇨🇿
(scroll down for English translation)
V říjnu 2024 firma Eduard vydá limitovanou edici stavebnice Spitfiru Mk.Vb v měřítku 1/48 pod názvem They Fought to Rebuild (Bojovali aby mohli znovu budovat, modifikované heslo 310. peruti). Jedná se o stavebnici, která je zaměřena československé piloty Spitfirů z let 1942 a 1943, v době, kdy sloužili u československého wingu v Exeteru a Ibsley, nebo u britských perutí RAF.
Na projektu jsem sám nijak nepodílel, ale mám z něj velkou radost. Tým kolegů, který na stavebnici pracuje, vybral obtiskové varianty řady československých letců, jejichž příběhy mají přesah i za hranice Česka a Slovenska.
Alois Vašátko a František Peřina se před vstupem do RAF zařadili mezi deset neúspěšnějších es v bitvě o Francii. Alois Vašátko zahynul při srážce s Fw 190 z JG 2. Pan Peřina se po emigraci z poválečného komunistického Československa do USA podílel na kosmickém programu v rámci projektu Gemini a na vývoji Boeingu 747. Když jsem jej po roce 1990 viděl na společné autogramiádě s Güntherem Rallem, vyjádřil se o německém kolegovi, že v bitvě o Francii by ho sundal raz dva, protože byl zelený jak sedma!
Kniha Františka Louckého, jež vyšla pod cenzurou během sovětské okupace, patřila mezi vzácné příležitosti nahlédnout do světa našich letců ve Velké Británii.
S Ladislavem Světlíkem, jenž na sklonku života bydlel na Novém Zélandu, jsem měl tu čest vyměnit si řadu dopisů, když jsem s ním a Georgem Kiefnerem z JG 26 spolupracoval na popisu jejich souboje z 23. března 1944 nad Belgií. Aby se pan Světlík po komunistickém puči dostal z Československa, unesl letadlo Československých aerolinií.
A nakonec nejde nezmínit Františka Fajtla. Jeho knihy o bojích v RAF i na východní frontě přivedly k zájmu o leteckou historii nejen české a slovenské čtenáře, ale i řadu dalších lidí z okolních zemí. Nikdy nezapomenu na velké dioráma povstaleckého letiště ze Slovenska z roku 1944, které vytvořili němečtí modeláři inspirováni právě knihou pana Fajtla.
Grafiku jsem si poněkud amatérsky vytvořil sám z čistého nadšení, takže mé očividné nedostatky odpusťte.
🇬🇧
In October 2024, the company Eduard will release a limited edition model kit of the Spitfire Mk.Vb in 1/48 scale under the name They Fought to Rebuild (modified motto of No. 310 Sq). This kit focuses on Czechoslovak pilots who flew Spitfires in 1942 and 1943, during their service with the Czechoslovak wing in Exeter and Ibsley, or with British RAF squadrons.
Although I didn't personally contribute to the project, I am very pleased with it. The team of colleagues working on the kit selected decal variants representing a number of Czechoslovak pilots, whose stories resonate beyond the borders of the Czech Republic and Slovakia.
Alois Vašátko and František Peřina were among the top ten aces in the Battle of France before joining the RAF. Alois Vašátko died in a collision with an Fw 190 from JG 2. After emigrating from post-war communist Czechoslovakia to the USA, František Peřina contributed to the space program as part of the Gemini project and was involved in the development of the Boeing 747. When I saw him at a joint autograph session with Günther Rall after 1990, he commented on his German colleague, saying that during the Battle of France, he would have shot him down in no time because he was as green as grass!
František Loucký’s book, published under censorship during the Soviet occupation, was one of the rare opportunities to gain insight into the world of our pilots in Great Britain.
I had the honor of exchanging several letters with Ladislav Světlík, who lived in New Zealand in his later years, when I was working with him and George Kiefner from JG 26 on describing their dogfight from March 23, 1944, over Belgium. To escape Czechoslovakia after the communist coup, Mr. Světlík hijacked a Czechoslovak Airlines plane.
And finally, it’s impossible not to mention František Fajtl. His books about the battles in the RAF and on the Eastern Front sparked an interest in aviation history not only among Czech and Slovak readers but also among many others from neighboring countries. I will never forget the large diorama of a Slovak National Uprising airfield in from 1944, created by German modelers inspired by Mr. Fajtl's book.
I designed the graphics somewhat amateurishly out of pure enthusiasm, so please forgive my obvious shortcomings.

Sunday, May 5, 2024

Fokker E.III 196/16 Monoplan de chasse allemand

 

While writing the article and preparing the photo gallery on the seizure of Fokker E.III 196/16 in the spring of 1916, I couldn't help but feel that the circumstances under which this aircraft fell into the hands of the French forces were unusual, to say the least. With the help of Greg VanWyngarden, I gained further insight into the role of the French airmen involved in capturing this machine.

The circumstances surrounding the capture of another Fokker E.III by British forces just a few days earlier are also far from clear. I was assisted in the preparation of this article by Ian Boudoulec, Greg VanWyngarden, and Reinhard Zankl, and I thank them all once again

https://info.eduard.com/en/05-2024-1/monoplan-de-chasse-allemand-1

 

Při psaní článku a přípravě fotogalerie o ukořistění Fokkeru E.III 196/16 na jaře 1916 jsem se nemohl zbavit pocitu, že okolnosti, za jakých tento letoun padl do rukou francouzských sil, byly mírně řečeno neobvyklé. Při jeho přípravě se mi s pomocí Grega VanWyngardena podařilo také vnést více informací do účasti francouzských letců, kteří se na ukořistění tohoto stroje podíleli.

A nemohu říct, že by okolnosti, za jakých byl o několik dnů dříve ukořistěn jiný Fokker E.III britskými silami, byly o moc jasnější.

S přípravou článku mi pomohli pánové Ian Boudoulec, Greg VanWyngarden a Reinhard Zankl, všem touto cestou ještě jednou děkuji.

https://info.eduard.com/cz/05-2024/monoplan-de-chasse-allemand-1


Monday, April 29, 2024

Erich Hartmann & JG 53 “Pik As”

 


In the April 2024 issue of INFO Eduard magazine, I revisit Erich Hartmann's only personal aircraft that is not associated with his parent unit, Jagdgeschwader 52. Additionally, I address the controversial topic of Hartmann's aerial victories and how they compare to aircraft losses documented in Allied archives.

https://info.eduard.com/en/04-2024-1/hartmanns-gustav-1

 

Ve vydání magazínu INFO Eduard z dubna 2024 se vracím k jedinému osobnímu stroji Ericha Hartmanna, jež nesouvisí s jeho mateřskou Jagdgeschwader 52. Současně se v něm dotýkám kontroverzního tématu Hartmannových leteckých vítězství a jejich srovnání se ztrátami letounů, jež lze dohledat ve spojeneckých archivech.

https://info.eduard.com/cz/04-2024/hartmannuv-gustav

 


Thursday, April 25, 2024

Lt. Carl A. Brown Jr. & VF-27, USS Princeton (CVL-23)

 

Boxart: Petr Štěpánek, Sr.

The Hellcats of VF-27, distinguished by their toothy nose art, are among the iconic aircraft of the US Navy. In the April 2024 issue of INFO Eduard magazine, I’ve prepared a box art story and photo gallery that detail the career of Lt. Brown and the tragic demise of his carrier, the USS Princeton.

https://info.eduard.com/en/04-2024-1/page-41

 

Hellcaty stíhací jednotky VF-27, charakteristické ozubenými tlamami na přídích, patří mezi ikonické stroje US Navy. Ve vydání časopisu INFO Eduard v dubnu 2024 jsem připravil boxart story a fotogalerii, která se váže ke kariéře Lt. Browna a zániku jeho mateřské letadlové lodi USS Princeton.

https://info.eduard.com/cz/04-2024/page-41


Sunday, April 21, 2024

VGF-29 Wildcats – Operation Torch

 

When US Navy airmen joined the North African landings of Operation Torch in late 1942, many of them had undergone extensive training and gained combat experience from the war in the Pacific. However, over the African continent, they faced several days of hard fighting against former allies who were equipped with American aircraft. One enemy unit even bore the emblem of the American volunteer La Fayette Escadrille from World War I. In the April 2024 issue of INFO Eduard magazine, I provide a look at these events from the perspective of naval fighter pilot “Bill” Eder.

https://info.eduard.com/en/04-2024-1/african-intermezzo

 

Když se na konci roku 1942 letci US Navy zapojili do vylodění v severní Africe v rámci operace Torch, řada z nich měla za sebou náročný výcvik i bojové zkušenosti, které načerpali z války v Pacifiku. Nad africkým kontinentem je však čekal několikadenní těžký boj proti bývalým spojencům, kteří byli vybaveni americkou technikou. Jedna nepřátelská jednotka dokonce nesla znak americké dobrovolnické La Fayette Escadrille z první světové války. Ve vydání magazínu INFO Eduard z dubna 2024 na tyto události přináším pohled z perspektivy námořního stíhače „Billa“ Edera.

https://info.eduard.com/cz/04-2024/africke-intermezzo


Friday, April 19, 2024

Josef Jacobs – Fokker E.III

 

The subject of aircraft design and aviation combat from the First World War continues to fascinate, even more than a century after the end of that terrible conflict. In the April 2024 issue of INFO Eduard magazine, I revisit the early deployment of Fokker monoplanes and discuss the background to the combat activities of legendary aviator Joseph Jacobs. In the article, I mention information from the French side that many authors omit. I would like to revisit the circumstances of the Jacobs´flight in early March 1916, which ended in an engine fire and an emergency landing, in this article when I have more information.

https://info.eduard.com/en/04-2024-1/my-dear-fokker

Letecká technika a boje z období první světové války jsou tématem, které nepřestávají fascinovat ani více než sto let od skončení tohoto strašného konfliktu. Ve vydání magazínu INFO Eduard z dubna 2024 se vracím k počátku nasazení jednoplošníků Fokker  a zmiňuji souvislosti bojové činnosti legendárního letce Josefa Jacobse. V článku zmiňuji informace z francouzské strany, které řada autorů opomíjí. K okolnostem letu z počátku března 1916, jež skončil požárem motoru a nouzovým přistáním, bych se ještě rád v tomto příspěvku vrátil, až získám další informace.

https://info.eduard.com/cz/04-2024/muj-mily-fokker