Jesi si
myslíte, že doma máte hódně velkej RCák, tak ten RCák vo kerym píšu tady já,
měl 40 tun! A za jízdy skákal!!
Tendle fejetón sem začal bušit do mašiny
stylově – při jízdě ve vlaku.
Kdysivá sem makal pro jednu firmu, kerá vyráběla lokomotívy. Předstíral sem tam
práci na vobchodnim úseku. Taková lokomotíva potřebuje mašinfíru, to dá rozum,
ale taky toho kolíka, kerej při
napojování a vodpojování vagónů vod mašiny
hupne ven a de to řešit. Snaží se bejt vopatrnej, aby ho jeho kolega mašinfíra vomylem
nerozmáčk atd. Znáte to, né?
No a firmy, co provozujou lokomotívy (nejenom ČD, ale kdejaká větší fabrika
atd.) maj starosti ani né tak vo to, esli bude někdo rozmáčklej, ale spíš vo
to, kolik je ten extra maník koštuje na gáži. No a gáže plus sociálka plus
zdravotní plus různá režije, to něco stojí. Jakej je závěr? Pochopitelně
vodstranit maníka. Ale né tak jak si někerý z vás myslej. Maníka nevodstraníte,
tim, že se dohodnete s mašinfírou aby kolegu rozmáčk. Tim nic nevyřeší. Je
potřeba to udělat tak aby ten extra kolík, co vyskakuje z lokomotívy, nebyl
potřeba. Pro toho kolíka, co příde vo flek, to pochopitelně néni dobrý, ale
jeho direktor takhle nějak uvažuje. To je holt asi ta efektivita práce.
Řešení náhrady za toho kolíka, je dálkový vovládání k lokomotívě. Jako u RCáku, třeba jako u earoplánu
nebo autíčka na dálkový vovládání. To si fakt, nedělám prdel. Taková věc
koštuje pěknej balík. Klidně milijón, nebo i víc. Do kabiny lokomotívy se
namontuje takovej hranatej bazmek, kerej má v sobě procesor a ten je napojenej
na řídící systém lokomotívy. Na tom hranatym bazmeku je povešenej přenosnej
bazmek, kerej je podobnej vovládání k autíčku na baterky. Jenže todle autíčko
má váhu klidně 40 tun. A to nemluvim vo tom, když to za sebou táhne vagóny s nákladem. Tendle bazmek má dosah klidně
kilometr, takže můžete stát na střeše nádraží a
posunovat si s lokomotívou na dálku sem a tam. Ale pochybuju, že to někdy někdo
zkusil. Takový hovadiny napadaj jen krejzy maníky z vobchodního úseku. Ale v
praxi to funguje tak, že třeba při napojování soupravy si mašinfíra zastaví pár
metrů vod v soupravy, vyleze ven a pomocí toho dálkovýho vovládání si tu
lokomotívu vopatrně dostrká kam potřebuje. Pak zapojí soupravu a vyleze zpátky
do kabiny.
Hlavní problém je, jak naprogramovat švába v tom bazmeku, aby přenášel
vovládání toho dálkovýho vovládání do řídící jednotky v lokomotívě. Takhle to
funguje teoreticky. Ale šedá je teorije, zelenej je strom života.
Vo tomdle zařízení sem se dozvěděl tak, že sem viděl lidi z našeho zákaznického
servisu, jak polohlasem mluvěj vo nějakym problému. Pak mluvili vo vážnym
problému. Pak mluvili vo neřešitelnym problému. Pak kolem zaznívaly termíny
jako plnění smluvních podmínek. Nedodržení smluvních podmínek. Taky kolem
vobčas proletěl termín „problematická komunikace se zákazníkem“.
Nakonec za mnou přišel někdo z vedení nějakýho voddělení a poprosili mě, jestli
bych se do toho nezapojil. Aby bylo jasno, já sem vůbec nehověl technický
stránce lokomotiv a navíc sem v tý firmě byl asi tak čtvrt roku. Nechápal sem
kerá bije. Kolegům šlo hlavně vo to, aby se se zákazníkem začal bavit někdo
nevokoukanej a sympatickej.
Zákazník
byl celkem přímočarej. Při prvním jednání mi řek, že sme gauneři a že se s náma bude asi brzo soudit.
Z vysvětlování kolegů a zákazníka sem pochopil, že to vovládání je ňáký
zmrvený. Lokomotiva se totiž buď rozjela z nulový rychlosti se 100%
záběrem, nebo na 100% na fleku brzdila. Zkuste si to představit. 40 tun oceli a
agregátů, kerý sebou naplnýpecky cukaj stylem brzda-plyn. Svým spůsobem vlastně skákala.
Naši technici se handrkovali s tou cizí firmou, kerá dodala to dálkový
vovládání, vo to, kdo udělal při programování chybu nebo přesnějc řečeno, kde
je chyba. Táhlo se to měsíce a chudákovi zákazníkovi dál skákala lokomotiva po vlečce jako
smyslů zbavená. Spory
našich techniků s těma cizákama samozřejmě nebyl zákazníkův problém. A zákazník
navíc nevěděl, co se vlastně u nás děje.
Začal sem tim, co v takovejch situacích dycky pomáhá. Poslouchat zákazníka,
ujišťovat ho vo tom, že si jeho problémy uvědomujeme a začal sem mu psát zprávy
vo tom, co děláme. Ze začátku nebylo moc co psát, ale zákazník alespoň dostal
něco do ruky a byl klidnější.
Ta cizí firma se nechala ukecat, že se ten celej bazmek vymontuje a pošle se k
nim aby to prohlídli. S velkou nervozitou a velkym pojištěnim se to vymontovalo
a poslalo. Stálo to mailand a bylo to na prd. Ta cizí firma v tom nic nenašla.
Bazmek se vrátil zpátky, namontoval se a lokomotiva skákala furt jak Sergej Bubka.
Pak sem si párkrát vyzkoušel, jak se naši a cizí technici bavěj vo tomdle
problému. Problém nebyl v tom, že by tomu nerozuměli (voni dělali naši i ty
cizí chlapi už roky to samý), nebo, že by se nedomluvili (naši technici uměli
řeč těch cizích), ale problém byl v tom, že to byl dialog dvou hluchejch a navíc byli všichni inženýři. To
je dycky nebezpečný. Obzvlášť pokud se v chumlu vyskytne někerej, kerej má
diplomy dva.
Nakonec sem se do toho zkusil vložit se svojí neznalostí problematiky a se
svojí angličtinou. Nejdřív sem si poslech ty naše, vyložil sem si to po svým a
pak sem to sepsal těm cizím technikům. Ti mi něco vodpověděli a já to překousal
těm našim. Tušimže se to takhle votočilo ještě jednou a pak za mnou přišel náš
šéf vývoje trakčních pohonů a nejistě mi řek, že možná přišli na to, v čem je
problém. Prej by to mělo bejt v tom prográmku, kerej sme napsali pro ten
bazmek. V něco takovýho sem už pár dnů doufal, když šla přeze mě ta inženýrská komunikace.
Tak sme to poslali tý cizí firmě aby to zkusila předělat. Protože tomu
nerozumim, tak jim pro sichr volám a ptám se jak to de. No a ten chlápek mi
říká, že to bude asi dobrý. No a já se ptám kolik nás to bude jako stát. No a
ten cizí chlápek mi říká, že jen naprogramujou novej procesor a pošlou ho
poštou a vo nějaký fakturaci nemůže bejt ani řeč poněváč poštovný je dražší než
ten srandovní elektronickej šváb.
Šváb přišel poštou, náš technik ho přemontoval a lokomotiva přestala skákat.
Zákazník mi volal, strašně mi děkoval a ptal se jak je to možný, že to najednou
de. A já mu řek, že
to bylo jen v komunikaci. Tam
je většinou zakopanej čokl.
Jinak vás ujišťuju, že lokomotivám fakt nerozumim a všichni kolem mě to věděli.
Ale po týdle historce mě začali brát za sobě rovnýho nejen konstruktéři, ale
hlásili se ke mně i chlapi v montérkách. A to považuju za úspěch, vzhledem k
tomu, že sem byl jen blbej kravaťák, kerej tomu nerozumí.
No comments:
Post a Comment